Samen met 5 Kempense gemeenten stappen we op de digitale trein

Samen met Beerse, Kasterlee, Oud-Turnhout, Turnhout & Vosselaar willen we onze inwoners helpen hun weg te vinden in de digitale samenleving. De digitale kloof is reëel, maar wij willen ze graag verkleinen.

Onze samenleving is meer dan ooit gedigitaliseerd. Zeker tijdens de coronacrisis. Mensen zonder digitale toegang worden daarom sneller uitgesloten. Daar gaan we met zes lokale besturen samen verandering in brengen!

Digitalisering moet voor iedereen een meerwaarde zijn.

Online aanmelden voor het ziekenhuis, een infokiosk in de stad raadplegen, online een attest aanvragen bij de gemeente, thuis een betaling via het internet uitvoeren, enz. Niet iedereen is al in de mogelijkheid om zijn/haar/hun weg hierin te vinden. Daarom zetten we hierop in.

Schepen Chiel Danckers: ‘Met de middelen, die we van de Vlaamse overheid ontvangen, willen wij actief de inwoners van onze regio bevragen over de digitale uitdagingen. Waar ervaren onze inwoners noden en uitdagingen? Zo leren we welke ondersteuning onze inwoners nodig hebben op vlak van digitalisering. Dat moet dan de basis worden voor een opleidingsaanbod, met aandacht voor specifieke groepen. Door met de zes lokale besturen onze inwoners te betrekken in dit verhaal maken we een krachtig beleidsplan inzake digitale toegankelijkheid. Hierbij worden mensen op maat en dichtbij geholpen. We verankeren hiermee digitale toegankelijkheid in een ruim intergemeentelijk beleidsplan voor de toekomst.’

Ken of ben je iemand die bijvoorbeeld moeite heeft met itsme of wil leren betalen met Payconiq? Kom op vrijdag naar het Digipunt of neem contact op met Kato, onze digitale hulpverlener.

Digipunt 

Vanaf nu zijn alle inwoners elke vrijdag tussen 14 en 17 uur, zonder afspraak, welkom in ons Digipunt in het oude OCMW-gebouw, Kerkstraat 22. Daar staat een digihelper klaar om te helpen met alles wat met computers en internet te maken heeft. Er zijn computers beschikbaar en er is gratis wifi voor iedereen. 

Met de computer een cv maken of een opleiding volgen, Tax-on-web invullen, met Smartschool werken, videobellen, een premie online aanvragen, met een app een trein- of busticket betalen … Bij alle digi-problemen wordt hulp geboden.  

  • elke vrijdag tussen 14 en 17 uur
  • zonder afspraak
  • oude OCMW-gebouw, Kerkstraat 22
  • 014 41 82 18

Digitale hulpverlener

Voortaan kun je ook beroep doen op Kato. Kato is een digitale ‘outreacher’. Een hulpverlener die niet wacht tot je naar haar komt, maar zelf actief op zoek gaat naar mensen die hulp nodig hebben. Kato helpt al onze inwoners met digitale vragen. Ken je iemand die moeilijk in het digipunt raakt? Zit iemand met een digi-vraag? Bezorg hen dan de contactgegevens van Kato. Of bel Kato met de vraag om contact op te nemen als de hulpbehoevende dit zelf niet durft.