Het busaanbod verandert – Ook voor Lille heeft dit serieuze impact
Er staan belangrijke veranderingen op til m.b.t. het openbaar vervoer in onze regio. De Lijn gaat inzetten op bepaalde, volgens hen, sterke buslijnen en andere buslijnen schrappen. Dit komt door hun keuze voor ‘basisbereikbaarheid’. Dat is vanuit de Vlaamse visie op mobiliteit.
Het nieuwe busnet moet uitgevoerd worden met de bestaande middelen. Het nieuwe openbaar vervoerplan heeft voordelen, maar ook sterke nadelen voor onze gemeente. Dat is ook de reden waarom onze gemeente het plan als enige gemeente niet mee heeft goedgekeurd. Hoewel in Lille de impact algemeen gezien beperkter is dan in sommige andere gemeenten in onze regio.
In het regionaal mobiliteitsplan is door aandringen van Lille de E34 als HOV-as (= zogezegd hoogwaardig openbaar vervoer) in het plan gebleven, maar tegelijk ziet men ook de Antwerpsesteenweg over Malle op die manier. We zijn er van overtuigd dat de omrijtijd meer mensen in de wagen zal jagen. Wij blijven met Lille ijveren om voor de E34 te kiezen en zien meer problemen met de hoeveelheid aantal bussen die over Malle moeten. Zeker zolang er geen losliggende busrijstrook ligt op die Antwerpsesteenweg. We zijn vanuit Vlaanderen en de regio sterk onder druk gezet om het plan goed te keuren, maar hebben dit toch als enige gemeente niet gedaan. Er is duidelijk meer geld vanuit Vlaanderen nodig, zodat De Lijn haar aanbod écht kan verbeteren. We blijven er op aandringen om in te zetten op de E34 als sterke verbinding. Maar ook jij kan hier je steentje toe bijdragen. Hoe? Vul dit klachtenformulier van De Lijn in.
‘Wij hebben hier achter de schermen hard voor gestreden, maar als één gemeente hebben we duidelijk te weinig impact. Er blijven mensen in de kou staan en dat is nu net wat we niet wilden. Ik heb duidelijk gefaald om die enkele verbindingen op de middag niet te kunnen behouden, maar ben effectief tot het uiterste gegaan om het onderste uit de kan te halen. We geven deze strijd zeker niet op!’, vertelt Luc De Backer, onze schepen.
In het zuiden van de Kempen wordt het nieuwe busnet al op 6 januari 2024 uitgerold. Informatie daarover vind je op www.delijn.be/nieuwenet. In het noorden van de Kempen (in blauw en oranje aangeduid op onderstaande figuur) starten de grote veranderingen pas in 2025, maar zijn er ook al enkele wijzigingen in 2024.
Wat verandert er vanaf 6 januari 2024 voor reizigers in het noorden van de Kempen?
- Wie vanuit Turnhout of Kasterlee de bus naar Leuven neemt, moet vanaf 6 januari overstappen in Herentals op een andere bus die daar op de reizigers zal staan wachten. Dit komt omdat ook de chauffeurs van De Lijn zich moeten houden aan rij- en rusttijden.
- De huidige schoollijn 493, krijgt een nieuw lijnnummer, namelijk het lijnnummer 111. Deze lijn zal voortaan via Olen rijden i.p.v. via Kasterlee-centrum naar de scholen in Geel. Zo vormt het een alternatief voor de oude lijn 15b. Vanuit Kasterlee zijn er alternatieven om in Geel te geraken met lijn 490. Deze lijn stopt aan het ziekenhuis van Geel.
Wat verandert er in 2025?
In 2025 verandert er veel. Om alle details mee te geven, is het nu nog te vroeg. De belangrijkste wijzigingen alvast op een rij:
- Tijdens de spits zal er elke 7,5 minuten een sneldienst tussen Turnhout en Antwerpen rijden. De laatste bus vertrekt rond 00.30 uur ’s nachts in Turnhout naar Antwerpen, de eerste vertrekt al rond 4.00 uur. De sneldienst rijdt via Oostmalle, wat een groot mobiliteitsknooppunt wordt voor de bussen.
De keuze van Vlaanderen om in te zetten op sterke lijnen, en dus de inzet op de sneldienst via Oostmalle, heeft als nadeel dat er in Lille enkel nog in de ruime spits sneldiensten naar Antwerpen en Turnhout zullen rijden. Via Malle zijn er dus wel meer en latere verbindingen.
- Van Turnhout naar Tilburg rijdt de bus op dit moment elk uur. Vanaf 2025 zal de bus elk half uur rijden.
- Ook op de lijn Turnhout – Mol wordt sterk ingezet: er zullen meer ritten rijden tijdens de spits zowel op weekdagen als op vakantieweekdagen.
- Stadslijn 1 en 2 worden aan elkaar gekoppeld, maar dit heeft geen effect op de dienstverlening.
- Voor wie niet (meer) met de bus van A naar B geraakt binnen de regio (Beerse, Kasterlee, Lille, Oud-Turnhout, Turnhout en Vosselaar), komt er ‘vervoer op maat’. Je zal deze rit telefonisch en online kunnen reserveren. Hoe dat precies zal werken, is nog wat onduidelijk.
Via de routeplanner op www.delijn.be of via de app, vind je steeds de voor jou snelste verbinding.