Stijgende kosten zorgen voor uitstel projecten en monitoring van personeelskost

De stijgende energie- en bouwprijzen hebben niet alleen een grote impact op de budgetten van gezinnen, ze wegen ook op de budgetten van gemeentes. Bovendien hebben de inflatie en de loonindexering ook grote gevolgen voor het gemeentelijk budget. Zeker als je weet dat het lokaal bestuur één van de grootste werkgevers is in onze gemeente. De huidige situatie is ongezien de laatste decennia. Het is dan ook noodzakelijk om onze plannen op verschillende vlakken bij te stellen. 

Financiële uitdagingen 

Het afgelopen jaar kwamen er maar liefst vijf indexeringen van de lonen van het gemeentepersoneel. Dit betekent dat de loonkost in 2022 alleen al steeg met 10 procent. De gemeente stelt heel veel mensen tewerk. Concreet betekent dit dat de lonen in 2022 ongeveer 800.000 euro extra kostten aan de gemeente. Bovendien zijn in 2023 opnieuw enkele indexeringen voorspeld, waardoor de loonkost nog eens ongeveer 500.000 euro stijgt 

Naast het gemeentelijk personeel is er ook nog de dotatie aan politie en brandweer. De personeels- en investeringskosten van politie en brandweer stegen sterk en blijven ook in de toekomst hoog. In 2021 betaalden we 1,6 miljoen euro voor de politie en 700.000 euro voor de brandweer. In 2023 zal de gemeentelijke bijdrage verder stijgen naar 2 miljoen voor de politie en 1 miljoen voor de brandweer. Tegenover 2021 gaat het dus om 700.000 euro extra. 

Van de hogere energiekosten heeft elk gezin en elk bedrijf last. Voor onze gemeente zijn deze kosten in 2022 met bijna een half miljoen gestegen. 

Door de crisissituatie zijn ook de overige werkingskosten van de gemeente gestegen met meer dan 10 procent, wat neerkomt op een rekening van ettelijke honderdduizenden euro’s extra. 

Samengevat wil dit zeggen dat onze exploitatiekost volgend jaar, in 2023, ruim 2,5 miljoen extra zal kosten. Natuurlijk heeft dit enorme bedrag een invloed op de keuzes die we kunnen én moeten maken.

Hoe bieden we deze financiële uitdagingen het hoofd? 

De meeste van de grote, gemeentelijke projecten lopen al en worden verder uitgevoerd. We hebben ervoor gekozen om enkele projecten uit te stellen om deze crisissituatie het hoofd te bieden. Daarnaast gaan we ook ingrepen doen om onze loon- en energiekosten betaalbaar te houden. Hoe we dat doen en welke keuzes we maken, lees je hieronder:

  • Tijdelijke brandweerkazerne 
    Eind 2019 besliste de gemeente samen met hulpverleningszone Taxandria om in Lille een brandweerkazerne op te richten. De gronden hiervoor zijn al aangekocht. De bouw van de kazerne stellen we nu uit door de hoge huidige bouwkosten. De noodkazerne die er al is, gaan we wel vergroten tot een tijdelijke kazerne met ruimte om een tankwagen te stallen. Op die manier heeft ons vrijwilligerskorps de eerste jaren toch al een mooie uitvalsbasis. 
  • Uitbreiding Trapleerke uitgesteld 
    Op de planning stond de bouw van vier nieuwe klaslokalen naast basisschool Het Trapleerke, waar nu huis Embrechts staat. De afbraak van huis Embrechts gaat door, maar er wordt enkel een modulaire unit geplaatst om tegemoet te komen aan de grootste nood aan klasruimte. 
  • Degelijke sanitaire unit in plaats van bakhuis 
    Naast de molen van Gierle planden we een bijgebouw met een authentieke bakoven. Dit project is voorlopig van de baan. We plaatsen wel op korte termijn een mooie sanitaire unit voor de molenaars en de bezoekers van de molen.
  • Besparing op werkingskosten 
    Naast het uitstellen van deze projecten proberen we het over de ganse breedte van onze werkingskosten met 5 procent minder te doen. 
  • Personeelsuitgaven inperken 
    We hebben al ons personeel meer dan nodig. We doen daarom enkele ingrepen om iedereen aan boord te kunnen houden. Tijdelijk contracten worden niet verlengd. We nemen in de zomer enkel animatoren aan voor de speelpleinwerking en geen andere jobstudenten. Intern kunnen we enkele personeelsleden verschuiven door het uitstel van bovenstaande projecten. Eén nieuwe functie vullen we niet in. Een doorlichting toonde aan dat heel wat functies binnen onze organisatie op een te laag niveau zitten. Voor onze medewerkers met de laagste lonen is dit al rechtgetrokken, maar de bevorderingen die nu nog moeten gebeuren stellen we uit. Een twintigtal functies zullen pas een half tot anderhalf jaar later dan voorzien hoger ingeschaald worden. Hierdoor kunnen we er wel voor zorgen dat er geen enkele werknemer ontslagen moet worden.  
  • Besparingen op energie 
    Samen met Fluvius werken we volop verder aan de verledding van onze openbare verlichting. Daarnaast stellen we de verwarming in alle gemeentelijke gebouwen in op maximaal 19 graden. Tot slot hangen we 30 procent minder kerstverlichting en laten we deze 10 dagen minder branden. 

Het nemen van verantwoordelijkheid, zoals we nu doen is niet altijd even leuk, maar wel erg belangrijk. We hebben en hadden een gezonde ambitie, maar als je de toegenomen vaste kosten optelt, moeten we voorzichtig te werk gaan.

Waarom kan de ontwikkeling van site Balsakker en het zwembad dan nog wel doorgaan? Deze werken werden reeds gestart, de funderingen zijn gezet. De werken stilleggen zou onverantwoord duur zijn en we zouden op die manier een noodzakelijke subsidie missen.

De stijging van de gemeentelijke kosten volgens cijfers van de financiële dienst van de gemeente Lille.